ایزدی: ساندرز پیشتاز بماند، شانس دموکرات‌ها بیش از ترامپ می‌شود

تهران- ایرناپلاس- یک تحلیلگر سیاست خارجی درباره انتخابات درون حزبی امروز دموکرات‌ها موسوم به سه‌شنبه بزرگ، می‌گوید: هرچند طیف سنتی دموکرات‌ها طرفدار بایدن هستند، اما در نظرسنجی‌ها آقای ساندرز پیش است. چراکه طرفدارانش، به عنوان یک رهبر جنبش اجتماعی به او نگاه می‌کنند. یعنی جذابیت‌هایی بیش از یک رهبر سیاسی دارد و می‌تواند نظر جمعیت خاکستری  جامعه آمریکا را به خود جلب کند.

فواد ایزدی، استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره سه‌شنبه بزرگ یا انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در چند ایالت مهم آمریکا، که تا حد زیادی تعیین‌کننده نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی است، به ایرناپلاس می‌گوید: این انتخابات درحال حاضر آغاز شده است و نتایج آن صبح فردا به وقت تهران، اعلام خواهد شد. در حال حاضر آقای برنی ساندرز در نظرسنجی‌ها نسبت به آقای بایدن پیشتاز است؛ با این حال بدنه سنتی حزب دموکرات با بایدن همراه است. حتی رسانه‌های نزدیک به این جریان سیاسی، از طیف سنتی هستند و عملیات روانی نیز علیه آقای ساندرز به راه انداخته‌اند.

ساندرز؛ نشانه تحول‌خواهی در سیاست آمریکا

وی ادامه می‌دهد: از این جهت نکته قابل توجهی است که فردی که حزب دموکرات، حزب جمهوری‌خواه و مجموع ساختار سیاسی ایالات متحده علیه اوست توانسته به محبوبیت دست یابد. به نظر من این نشانه نوعی تحول در جامعه سیاسی آمریکاست.

این تحلیلگر سیاست خارجی با اشاره به انصراف بودجج و کلوبوچار به نفع بایدن پیش از سه‌شنبه بزرگ، تصریح می‌کند: باید منتظر ماند و دید آیا در دعوای میان ساندرز و بایدن، آنچه در سال ۲۰۱۶ میان ساندرز و خانم کلینتون رخ داد، تکرار می‌شود یا نه؟! این سوالی است که پاسخ آن را نمی‌دانیم. اما اگر محقق شود، هژمونی طیف سنتی دموکرات‌ها شکسته می‌شود. انتخابات امروز نیز به شفاف شدن وضعیت رقابت میان این دو فرد کمک خواهد کرد.

ایزدی در پاسخ  به اینکه عده‌ای معتقدند علت شکست دموکرات‌ها در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عدم حمایت آنها از ساندرز و رأی دادن به کلینتون در چنین روزی بود، می‌گوید: تحلیل نادرستی نیست؛ چراکه دموکرات‌های طرفدار ساندرز به عنوان یک رهبر جنبش اجتماعی به او نگاه می‌کنند. یعنی جذابیت‌هایی بیش از یک رهبر سیاسی دارد، او قابلیت دارد نظر جمعیت خاکستری  جامعه آمریکا را به خود جلب کند.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان علیه ساندرز

وی در همین راستا تأکید می‌کند: در مقابل او بایدن به عنوان یک سیاستمدار سنتی قرار دارد؛ امروزه سیاستمداران سنتی در جامعه آمریکا چندان جذاب نیستند. علت پیروزی ترامپ در دور قبل انتخابات نیز همین بود. علاوه‌براین، بسیاری از شعارهای ساندرز ازجمله مخالفت با جنگ عراق مشابه ترامپ بود، در حالی که خانم کلینتون به جنگ عراق رأی داده بود. مخالفت ساندرز با برخی معاهدات تجاری نیز مشابه رئیس‌جمهور فعلی آمریکاست. در حقیقت ساندرز یک عقبه پوپولیستی دارد که ترامپ نیز از آن برخوردار است، اما از آنجایی که خانم کلینتون این عقبه را نداشت، مردم به سمت نامزد جمهوری‌خواه‌ها رفتند. به همین جهت به نظر می‌رسد اگر دموکرات‌ها از ساندرز حمایت کرده بودند، در دوره قبل پیروز انتخابات ریاست جمهوری بودند. ضمن اینکه دموکرات‌ها از رأی مردمی بیشتری برخوردار بودند و ترامپ با رأی الکترال پیروز شد.

ایزدی درباره میزان واقع‌بینانه بودن تحلیل مخالفان دموکرات ساندرز مبنی بر اینکه حضور او در انتخابات باعث از دست رفتن کرسی‌های این حزب در سنا و کنگره می‌شود، می‌گوید: به نظر من اگر دموکرات ها ساندرز را تخریب نکنند، شانس پیروزی او مقابل ترامپ کم نیست. اما متأسفانه  نه تنها جمهوری‌خواهان دشمنی‌شان با او تمام نمی‌شود، بلکه دموکرات‌ها نیز با او دشمن‌اند.اگر دموکرات‌ها حمایت کافی و یکپارچه از او داشته باشند، به نظر می‌رسد از بایدن و بلومبرگ شانس بیشتری در مقابل ترامپ داشته باشد.

طرفداران بایدن و بلومبرگ از یک جنس‌اند

این استاد مطالعات جهان، درباره شانس بلومبرگ در رقابت با بایدن و ساندرز در انتخابات درون حزبی امروز دموکرات‌ها می‌گوید: مهم‌ترین مزیت آقای بلومبرگ میلیاردر بودن اوست، تاکنون هم حدود ۵۰۰-۶۰۰ میلیون دلار صرف کمپین انتخاباتی‌اش کرده است که رقم بسیار بالایی است. با این حال در مناظره‌ها حضور ضعیفی داشته است؛ کسانی که تبلیغات تلویزیونی او را دیده‌اند، دید بهتری به ایشان دارند؛ چراکه برنامه‌ها زنده نبوده است، اما کسانی که مناظرات را دیده‌اند نه.

وی می‌افزاید: نتایج انتخابات امروز مشخص می‌کند تبلیغات انتخاباتی بلومبرگ تا چه حد موثر بوده است. توجه داشته باشید، طرفداران بلومبرگ، از جنس طرفداران بایدن هستند؛ یعنی همان طیف سنتی دموکرات‌ها.

ایزدی با اشاره به اینکه اغلب نامزدهای انتخاباتی به دلیل ناتوانی در تأمین هزینه‌های تبلیغاتی از رقابت کنار می‌روند، می‌گوید: در ابتدای کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها بیش از ۲۰ نامزد حضور داشتند، اما حدود ۱۲ نفر آنها پیش از اولین انتخابات درون حزبی (ایالت آیووا) انصراف دادند؛ زیرا پولشان تمام شده بود. آقای بلومبرگ این مسئله را ندارد و تا زمانی که بخواهد می‌تواند در صحنه رقابت باقی بماند. مگر آنکه درصد آرایش به حدی کم باشد که برای حفظ اعتبار و آبرویش از ادامه رقابت انصراف دهد.

حدود هشت ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده است. در حال حاضر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور با کسب حمایت حداکثری جمهوری‌خواه‌ها توانسته به عنوان یک سوی انتخابات در میدان حاضر باشد اما وضعیت نامزد دموکرات‌ها همچنان مشخص نیست. در حال حاضر دموکرات‌ها درگیر انتخابات درون حزبی خود یا رقابت سه شنبه بزرگ(Super Tuesday)  برای تعیین نامزد نهایی‌شان در انتخابات ریاست پیش‌رو هستند. برنی ساندرز، سناتور چپ‌گرا، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا (باراک اوباما) و مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک در این انتخابات درون حزبی با یکدیگر رقابت می کنند.  

     

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.